29 maja 2022
Unia Europejska dąży do ujednolicenia warunków życiowych w krajach członkowskich, jak i ułatwienia przepływu dóbr i usług pomiędzy państwami. Dotyczy to również kwestii otworzenia własnej działalności gospodarczej w Niemczech i dalszego prowadzenia biznesu u naszych zachodnich sąsiadów. Formalności i wymogi związane z założeniem firmy w Niemczech są bardziej skomplikowane niż w Polsce, jednak potencjał gospodarczy niemieckiego rynku powinien stanowić wystarczającą rekompensatę początkowych trudności.
Przed przystąpieniem do procedury formalnego zakładania firmy w Niemczech, powinieneś zadbać o kilka kwestii. Przede wszystkim upewnij się, że dana działalność nie wymaga uzyskania dodatkowych pozwoleń i koncesji. Kolejnym krokiem będzie prognoza zysków i strat. Dzięki temu będziesz wiedział, czy twoja działalność gospodarcza jest opłacalna i przetrwa na niemieckim rynku. Przed założeniem firmy w Niemczech, warto również wybrać się osobiście do miejsca, w którym planuje prowadzić się działalność. Tutaj pomocne mogą okazać się busy do Niemiec. Na własnej skórze możesz ocenić, czy dane miejsce ma potencjał do dalszego rozwoju i rozbudowy. Na końcu pozostaje stworzenie biznesplanu i wskazanie możliwości i zagrożeń, jakie niesie za sobą prowadzenie biznesu.
Najpopularniejszą formą prowadzenia działalności w Niemczech jest Gewerbeanmeldung, potocznie nazywane Gewerba. Jest to odpowiednik naszej jednoosobowej działalności gospodarczej, rozszerzony o takie podmioty jak spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Podczas zakładania firmy konieczne będzie przedstawienie następujących dokumentów:
Wypełniony wniosek należy złożyć we właściwym urzędzie ds. Działalności Gospodarczej (Gewerbeamt). Urzędnik weryfikuje prawdziwość złożonych informacji i dokonuje wpisu do rejestru firm. Wysokość opłaty rejestrowej ustalana jest indywidualnie przez urzędy i mieści się w przedziale 20-65 euro. Znajomość języka niemieckiego będzie tutaj dodatkowym atutem, co wcale nie oznacza, że praca za granicą bez języka nie jest możliwa. Prowadzenie biznesu może być jednak znacznie utrudnione.
Początkujący przedsiębiorcy mogą liczyć na pewne ulgi i ustępstwa przez pierwsze lata prowadzenia firmy w Niemczech. Dla przykładu, jeżeli pierwszy roczny obrót firmy nie przekroczy 17,5 tys. euro wówczas nie ma konieczności wykazywania na fakturach podatku VAT. Regulacje podatkowe lubią się jednak zmieniać, dlatego warto zapewnić sobie wsparcie doświadczonej księgowej. Pomoc doradcy finansowego może umożliwić zaoszczędzenie dużej ilości pieniędzy i stresu. Lepiej zapłacić księgowej niż liczyć się z potencjalnymi stratami. Kolejne koszty prowadzenia firmy w Niemczech to wynajem lokalu, wypłaty dla pracowników, opłaty za korzystanie z mediów czy chociażby koszty paliwa. Sposobem na obniżenie kosztów transportu jest podróż busem do Niemiec. Nie można także zapominać o składkach na ubezpieczenie zdrowotne i innych nagłych, nieprzewidywalnych kosztach.
Jeżeli nie jesteś przekonany, czy otwarcie firmy w Niemczech jest dobrym pomysłem wówczas warto spróbować podjąć się tymczasowego zatrudnienia. Nie musisz od razu rzucać się na głęboką wodę. Nowe doświadczenia oraz naukę języka może Ci przynieść m.in. praca sezonowa w Niemczech. To właśnie poznanie pracy z perspektywy szarego pracownika powinno ułatwić Ci decyzję o tym, czy warto założyć firmę w Niemczech. Jeżeli uważasz takie podejście za zbyt drastyczne, wówczas pozostaje Ci poznanie przyszłych pracowników jedynie z perspektywy pracodawcy. Po przeczytaniu tego tekstu powinieneś już wiedzieć jak założyć firmę w Niemczech. Ostateczna decyzja zawsze należy tylko do Ciebie.