29 grudnia 2022
Eksploatacja samochodu w zimowych warunkach wymaga odpowiedniego przygotowania pojazdu. Górski klimat charakteryzuje się niskimi temperaturami, porywistym wiatrem, znacznymi opadami śniegu, licznymi oblodzeniami i pokrętnymi drogami. Używanie samochodu zimą przypomina w pewnym sensie doświadczenia związane z podróżami po zaśnieżonych górach. Nie można jednak zapominać o zimowych wypadach na narty, które stanowią dla auta prawdziwe wyzwanie. Jak zachowuje się samochód zimą? Czy rozładowany akumulator to jedyne zmartwienie, które może przynieść eksploatacja samochodu w czasie zimy? Zapraszamy do artykułu.
Jedną z cech charakterystycznych każdej cieczy jest jej temperatura zamarzania, czyli moment w którym zmienia swój stan skupienia na stały. Płyn do spryskiwaczy nie stanowi wyjątku od tej reguły, dlatego na rynku dostępny jest zarówno płyn zimowy, jak i letni. Zimowy płyn do spryskiwaczy posiada znacznie niższą temperaturę zamarzania (maksymalnie -20℃).
Co się stanie jeśli przy minusowych temperaturach będziesz używać letniego płynu? Zwyczajnie może on zamarznąć. Tym samym nasz zbiornik, jak i przewody doprowadzające płyn, staną się skute lodem. Nie tylko nie będziemy w stanie używać spryskiwaczy, a dojdzie również do uszkodzeń mechanicznych w pojeździe. Tym samym niemożliwa stanie się dalsza eksploatacja samochodu i m.in. transport paczek do Niemiec. Dla własnego dobra nie lekceważ wymiany płynu do spryskiwaczy!
Akumulator samochodowy to w dużym uproszczeniu magazyn energii (bateria), który zasila instalacje elektryczną w naszym pojeździe. Im więcej elektroniki, systemów i udogodnień posiada pojazd, tym większe jest jego zużycie. W czasie jazdy energia elektryczna jest generowania przez alternator, który jednocześnie ładuje akumulator. Całość powinna być samowystarczalna. Rozładowany akumulator potrafi nas jednak niespodziewanie przywitać w zimowy poranek, uniemożliwiając rozruch pojazdu. Osobom, których interesuje eurotrip – przygoda życia zaleca się zabieranie w podróż dwóch akumulatorów i dbanie o stan ich naładowania. Czy wpływ na rozładowany akumulator może mieć niewłaściwa eksploatacja samochodu?
Rozładowany akumulator może wynikać z kilku kwestii. Najważniejszym z nich jest niska temperatura. Im niższa temperatura zewnętrzna, tym niższa pojemność akumulatora. Przy temperaturze bliskiej 0℃ pojemność akumulatora spada do 80%. Przy -10℃ jest to już ok. 70% pojemności bazowej. Pojemność maleje również z upływem czasu. Wpływ na rozładowany akumulator może mieć także zbyt wysoki pobór prądu w czasie postoju, bądź stania w korku. Nasz alternator nie jest w stanie dostarczyć wówczas wystarczającej ilości energii elektrycznej i energia pobierana jest bezpośrednio z akumulatora. Jeżeli używanie samochodu zimą jest rzadkością, wówczas ryzyko rozładowania rośnie.
Zimowe warunki sprzyjają rozwojowi korozji w karoserii oraz podwoziu auta. Wpływa na to masa czynników. Najważniejszym z nich jest sól, którą posypuje się drogi. Sól drogowa przyspiesza proces utleniania i prowadzi do powstawania ognisk korozji nawet na zabezpieczonych powłokach lakierniczych. Swoje parę groszy dokładają również piasek, śnieg i pokrywa lodu. Samochód zimą powinien być regularnie czyszczony, czego z pewnością nie ułatwiają minusowe temperatury. Im dłużej sól i inne zanieczyszczenia mają kontakt z elementami samochodu, tym szybciej ulegają one wyniszczeniom. Dlatego warto rozważyć garażowanie auta, chociażby sezonowo w okresie zimowym.
Istnieją dwa filary bezpieczeństwa ruchu drogowego, które zasługują na szczególną uwagę. Pierwszym z nich jest sprawny układ hamulcowy, która pozwala na skrócenie drogi hamowania do minimum. Drugą podstawę stanowi sprawne oświetlenie pojazdu, które poprawia naszą widoczność. Busy do Niemiec spełniają oba te wymagania i powinieneś je uwzględnić również w swoim samochodzie. Samochód zimą jest narażony na masę niebezpiecznych czynników, dlatego lepiej nie ryzykować dodatkowo potencjalną kolizją, wynikającą z niesprawnych hamulców, bądź przepalonej żarówki. Czasami szybka reakcja to zdecydowanie za mało, szczególnie gdy droga pozostaje skuta lodem, bądź jest zasypana śniegiem.
Jak mogliście dowiedzieć się z tego tekstu, rozładowany akumulator to nie jedyne zmartwienie jakie czyha na samochód w czasie zimy. Im lepiej przygotujesz się na sezon zimowy, tym mniejsza szansa na awarię, bądź usterkę. Wymiana opon i postawienie na płyn zimowy to absolutne podstawy, którymi powinien zainteresować się każdy kierowca. Warto również dowiedzieć się jak poradzić sobie z chorobą lokomocyjną, by potencjalne podróże nie okazały się prawdziwą drogą przez mękę. Właściwa eksploatacja samochodu to podstawa, która pomoże przetrwać minusowe temperatury twojemu autu.
Autor wpisów blogowych Chojnickich Busów to pasjonat podróży i bezpiecznego transportu, który od lat obserwuje, jak rosnąca popularność przewozów busem zmienia sposób, w jaki Polacy podróżują do Niemiec. Doskonale zna specyfikę transportu międzynarodowego, realia podróży w formule door-to-door oraz potrzeby pasażerów – zarówno tych jadących do pracy, jak i turystów czy osób odwiedzających rodzinę. W swoich tekstach łączy wiedzę o logistyce i komforcie podróżowania z praktycznymi poradami, dzięki czemu każdy czytelnik może lepiej zaplanować swój wyjazd lub wysyłkę paczki za granicę.