29 grudnia 2022
Eksploatacja samochodu w zimowych warunkach wymaga odpowiedniego przygotowania pojazdu. Górski klimat charakteryzuje się niskimi temperaturami, porywistym wiatrem, znacznymi opadami śniegu, licznymi oblodzeniami i pokrętnymi drogami. Używanie samochodu zimą przypomina w pewnym sensie doświadczenia związane z podróżami po zaśnieżonych górach. Nie można jednak zapominać o zimowych wypadach na narty, które stanowią dla auta prawdziwe wyzwanie. Jak zachowuje się samochód zimą? Czy rozładowany akumulator to jedyne zmartwienie, które może przynieść eksploatacja samochodu w czasie zimy? Zapraszamy do artykułu.
Jedną z cech charakterystycznych każdej cieczy jest jej temperatura zamarzania, czyli moment w którym zmienia swój stan skupienia na stały. Płyn do spryskiwaczy nie stanowi wyjątku od tej reguły, dlatego na rynku dostępny jest zarówno płyn zimowy, jak i letni. Zimowy płyn do spryskiwaczy posiada znacznie niższą temperaturę zamarzania (maksymalnie -20℃).
Co się stanie jeśli przy minusowych temperaturach będziesz używać letniego płynu? Zwyczajnie może on zamarznąć. Tym samym nasz zbiornik, jak i przewody doprowadzające płyn, staną się skute lodem. Nie tylko nie będziemy w stanie używać spryskiwaczy, a dojdzie również do uszkodzeń mechanicznych w pojeździe. Tym samym niemożliwa stanie się dalsza eksploatacja samochodu i m.in. transport paczek do Niemiec. Dla własnego dobra nie lekceważ wymiany płynu do spryskiwaczy!
Akumulator samochodowy to w dużym uproszczeniu magazyn energii (bateria), który zasila instalacje elektryczną w naszym pojeździe. Im więcej elektroniki, systemów i udogodnień posiada pojazd, tym większe jest jego zużycie. W czasie jazdy energia elektryczna jest generowania przez alternator, który jednocześnie ładuje akumulator. Całość powinna być samowystarczalna. Rozładowany akumulator potrafi nas jednak niespodziewanie przywitać w zimowy poranek, uniemożliwiając rozruch pojazdu. Osobom, których interesuje eurotrip – przygoda życia zaleca się zabieranie w podróż dwóch akumulatorów i dbanie o stan ich naładowania. Czy wpływ na rozładowany akumulator może mieć niewłaściwa eksploatacja samochodu?
Rozładowany akumulator może wynikać z kilku kwestii. Najważniejszym z nich jest niska temperatura. Im niższa temperatura zewnętrzna, tym niższa pojemność akumulatora. Przy temperaturze bliskiej 0℃ pojemność akumulatora spada do 80%. Przy -10℃ jest to już ok. 70% pojemności bazowej. Pojemność maleje również z upływem czasu. Wpływ na rozładowany akumulator może mieć także zbyt wysoki pobór prądu w czasie postoju, bądź stania w korku. Nasz alternator nie jest w stanie dostarczyć wówczas wystarczającej ilości energii elektrycznej i energia pobierana jest bezpośrednio z akumulatora. Jeżeli używanie samochodu zimą jest rzadkością, wówczas ryzyko rozładowania rośnie.
Zimowe warunki sprzyjają rozwojowi korozji w karoserii oraz podwoziu auta. Wpływa na to masa czynników. Najważniejszym z nich jest sól, którą posypuje się drogi. Sól drogowa przyspiesza proces utleniania i prowadzi do powstawania ognisk korozji nawet na zabezpieczonych powłokach lakierniczych. Swoje parę groszy dokładają również piasek, śnieg i pokrywa lodu. Samochód zimą powinien być regularnie czyszczony, czego z pewnością nie ułatwiają minusowe temperatury. Im dłużej sól i inne zanieczyszczenia mają kontakt z elementami samochodu, tym szybciej ulegają one wyniszczeniom. Dlatego warto rozważyć garażowanie auta, chociażby sezonowo w okresie zimowym.
Istnieją dwa filary bezpieczeństwa ruchu drogowego, które zasługują na szczególną uwagę. Pierwszym z nich jest sprawny układ hamulcowy, która pozwala na skrócenie drogi hamowania do minimum. Drugą podstawę stanowi sprawne oświetlenie pojazdu, które poprawia naszą widoczność. Busy do Niemiec spełniają oba te wymagania i powinieneś je uwzględnić również w swoim samochodzie. Samochód zimą jest narażony na masę niebezpiecznych czynników, dlatego lepiej nie ryzykować dodatkowo potencjalną kolizją, wynikającą z niesprawnych hamulców, bądź przepalonej żarówki. Czasami szybka reakcja to zdecydowanie za mało, szczególnie gdy droga pozostaje skuta lodem, bądź jest zasypana śniegiem.
Jak mogliście dowiedzieć się z tego tekstu, rozładowany akumulator to nie jedyne zmartwienie jakie czyha na samochód w czasie zimy. Im lepiej przygotujesz się na sezon zimowy, tym mniejsza szansa na awarię, bądź usterkę. Wymiana opon i postawienie na płyn zimowy to absolutne podstawy, którymi powinien zainteresować się każdy kierowca. Warto również dowiedzieć się jak poradzić sobie z chorobą lokomocyjną, by potencjalne podróże nie okazały się prawdziwą drogą przez mękę. Właściwa eksploatacja samochodu to podstawa, która pomoże przetrwać minusowe temperatury twojemu autu.